Når williams bekymringsmonster driller

Gitte Winter Graugaard

International bestseller forfatter og ekspert i rolig putning

Gitte skriver børnebøger fyldt med tryllebindende børnemeditationer, der hjælper børnefamilier med at finde ro i hverdagen og får børn til bedre at kunne sove. Hun er optaget af at lære børn at navigere fra hjertet og forstå deres smukke indre landskab. For når vi kender til vores indre landskab, åbner de ydre døre sig oftest for os på magisk vis. Lad blot eventyret begynde... 

Når Williams bekymringsmonster driller

Op mod 100.000 børn i Danmark lider af behandlingskrævende angst. Endnu flere af overbekymring. Flere og flere forældre og børn finder derfor vej til psykolog Stine Hæks klinik hos Midtbypsykologerne i Silkeborg, når ængsteligheden fylder så meget, at barnet bliver hæmmet i sin hverdag.

Da jeg spurgte Stine, om hun ville være med til at skrive en bog til børn med mange bekymringer, sagde hun straks ja. For tænk, hvis hun ville kunne nå forældrene langt tidligere, end hun kan i klinikken. Tænk, hvis hun kunne hjælpe forældrene tidligere i processen med at hjælpe deres ængstelige børn. 

William skal i teateret

Inden du hører mere om ‘Monstermanualen – til børn med mange bekymringer‘, som bogen kom til at hedde, skal du møde William på 8 år. Til sin fødselsdag fik William en tur i teateret af sin faster. Billetten har hængt så fint på køleskabet, og William har kigget på den mange gange.

Det er første gang, William skal i teateret, og når noget er nyt, myldrer det med spørgsmål i hans hoved. For William har mange tanker. Ofte handler de om noget der kan gå galt. Især når han skal noget nyt.

I dag tænker William på selve forestillingen og handlingen, men også om alt muligt andet, som mere handler om at komme hen til teateret med bussen og være til selve forestillingen.

Williams monster ævler

For William har et usynligt bekymringsmonster, der ævler løs om alt muligt truende, der måske kunne ske. Som hvad nu hvis, han bliver væk fra faster i teateret, eller hun går på toilettet, så han skal sidde alene i mørket? Eller hvad nu hvis bussen derhen kører galt? 

William er også bekymret for at blive bange i mørket, selvom faster sidder ved siden af. Men det fortæller han ikke engang mor. For det er pinligt stadig at være bange for mørke, når man lige er begyndt i 2. klasse.

Mor har fortalt faster, at William ikke er helt tryg ved turen og helst ikke vil sidde alene i salen. Faster har lovet at passe godt på, at de ikke bliver væk fra hinanden. Alligevel bliver bekymringsmonsteret ved med at snakke løs, om hvordan det alligevel kan gå galt. For hvad nu hvis faster glemmer det, eller synes det er noget pjat og går på toilettet uden ham alligevel.

Når mor spørger William , hvad han er bange for i mørket, kan han ikke rigtig forklare det – han kan bare mærke, at det føles farligt.

Da William og faster endelig finder deres pladser i teateret, sludrer faster løs om de flotte kostumer, mens hun kigger i programmet og nyder sin kaffe.

De skal se et eventyr med en ridder, der bekæmper en trold i skoven og får det halve kongerige og prinsessen i bytte. Faster har læst det eventyr mange gange for William, når hun har passet ham, og han elsker den fortælling. Han kender hver og én af sangene, og faster siger hun glæder sig til, at de skal synge med. Det gør William ikke. Hans hals er helt tør, og han kan da slet ikke synge noget som helst. 

Trolden larmer i Williams hoved

Men William har svært ved at høre, hvad faster siger, for tankerne kører løs i hans hoved. Han har ikke sagt et ord, siden de kom ind i teateret, og han er lidt bleg. Han rører heller ikke sin pose med vingummi, for han har ondt i maven.

Musikken begynder, tæppet ruller fra, og al lys i salen slukker. William ved, at der er en trold ude i skoven bag ved slottet. Han holder øje med den. Følger den tæt. Når den ikke er oppe på scenen, bruger han det meste af sin tid på at spekulere på, hvornår den kommer igen, og hvad den kan finde på.

Han ser ikke rigtigt det fine slot, den smukke prinsesse og ænser kun i det små den fortryllende prins. For trolden har hele Williams opmærksomhed. Hans hjerne spejder konstant efter fare. Da den på et tidspunkt kommer løbende bag fra i lokalet og brøler højt mellem stolerækkerne, banker Williams hjerte så hårdt, at han er bange for, at det kan eksplodere.

Det ængstelige barn

Denne gang kom William af sted med sin faster – også selvom det var en kamp. Når det lykkes, er det en sejr i sig selv. For andre gange har William sagt nej til ting som biografture, soveaftaler, udflugter og meget andet. For bekymringsmonsteret larmer nogle gange så meget, at han må blive hjemme!

Hos psykolog Stine Hæk kommer der mange børn som William sammen med deres forældre. For Stine er god til at spotte monsteret, kender dets adfærd og vigtigst af alt, kan hjælpe børnene med at sætte ord på det ”farlige”, så forældrene bedre kan forstå, hvad barnet kæmper med, og barnet kan mærke, at det ikke er alene og ej heller forkert.

Monsteret sætter nemlig også fælder op for forældrene. Det er heller ikke nemt at være forælder til et barn med et overaktivt bekymringsmonster.

 

Gode råd, når dit barn er overbekymret

Som vi fortæller i Monstermanualen, er der heldigvis en række ting, vi kan gøre for at hjælpe børn som William og andre overbekymrede sjæle, som hver dag er på overarbejde for at passe ind i et samfund, der ikke er skabt til børn som har brug for ekstra tid og mere hjælp. 

  • Søg viden omkring overbekymring og angst
  • Lær barnet at tanker netop kun er tanker, og man behøver ikke tro på alt man tænker
  • Hjælp barnet med at træne opmærksomhedsskift og nærvær
  • Stil krav til barnets selvstændighed og understøt modig adfærd
  • Anerkend barnet i at det er hårdt at blive generet af et bekymringsmonster og ros og beløn barnet for modig adfærd
  • Vær tålmodig og stå sammen mod bekymringsmonsteret.

Monster-manualen

“Monstermanualen giver dig en nem tilgang til hvordan I selv kan hjælpe jeres børn ud af ængsteligheden. Jo hurtigere I sætter ind jo bedre. Bogen er egnet til børn mellem 7-12 år og kan også fint bruges i skolerne. Alt for mange børn oplever angst i deres hverdag. Det vil vi gøre noget ved. Sammen med jer som medspiller giver vi børnene poweren tilbage.